Od kilku/kilkunastu w placówkach prywatnych do nawet kilkudziesięciu procent (Centrum Medyczne “Żelazna”)! Taki spadek liczby nieodwołanych wizyt odnotowały publiczne i prywatne przychodnie, zaangażowane w kampanię #Odwoluje #Nieblokuje w ostatnich miesiącach – tak wynika z danych przedstawionych przez ich przedstawicieli na konferencji podsumowującej dotychczasowe działania w ramach II. edycji kampanii #Odwoluje #Nieblokuje.
#Odwoluje #Nieblokuje
#Odwoluje #Nieblokuje to kampania zainicjowana w 2022 roku przez Centrum Medyczne CMP. Jej celem jest edukacja pacjentów zarówno publicznych, jak i prywatnych placówek oraz uświadamianie im, jak ważne jest poinformowanie placówki medycznej o tym, że nie uda nam się dotrzeć na umówioną wizytę. Kampania w ciągu kilku miesięcy osiągnęła ogólnopolski zasięg - przyłączyło się do niej ponad 600 placówek medycznych z całej Polski, a w 2023 roku została wyróżniona w plebiscytach takich jak PR Wings czy Złote Spinacze.
Dla przypomnienia, według danych Ministerstwa Zdrowia za 2019 rok takich nieodwołanych wizyt jest w Polsce rocznie przynajmniej 17 milionów. Równolegle podmioty zaangażowane w kampanię promują i wprowadzają dobre praktyki i rozwiązania dla placówek medycznych, by te jak najefektywniej zachęcały pacjentów do dobrych postaw, ale także ułatwiały proces informowania o nieobecności na wizycie. Ważnym aspektem kampanii jest wskazanie ścieżek do zmniejszenia liczby zmarnowanych wizyt, bez obarczania pacjentów wyłączną winą za obecny stan.
- Postanowiliśmy mocniej zwizualizować problem nieodwoływania wizyt, stąd pomysł na akcję ambientową w przychodniach, gdzie na korytarzach i w gabinetach w wybranych publicznych i prywatnych placówkach medycznych pojawiły się znane z poprzedniej edycji liczniki nieodwołanych wizyt oraz naturalnej wielkości standy z blokującym miejsce Janem Spóźnialskim - wyjaśnia Paweł Walicki, prezes Centrum Medycznego CMP, inicjatora kampanii #Odwołuje, #NieBlokuje.
Jako Centrum Medyczne Żelazna nie mogliśmy nie zaangażować się w tak potrzebną społecznie akcję i na zaproszenie CMP dołączyliśmy do II edycji Kampanii jako współorganizator.
Zmiana na plus!
W grudniu spotkaliśmy się w gronie Partnerów, aby podsumować II edycję Kampanii #Odwoluje #Nieblokuje.
Kluczowym jej elementem było wypracowanie i promocja Karty Dobrych Praktyk dla Pacjentów. Jak mówi Magdalena Kołodziej z Fundacji MY Pacjenci, karta ta, zawierająca szereg konkretnych wytycznych i wskazówek dla każdego pacjenta, jest świetnym sposobem na podniesienie społecznej świadomości o znaczeniu odwoływania wizyt.
W spotkaniu podsumowującym II. edycję kampanii #Odwołuje #Nieblokuje udział wzięli przedstawiciele wszystkich współorganizatorów: Paweł Walicki - Centrum Medyczne CMP, Anna Rulkiewicz - LUX MED, Wojciech Łukasiewcz - Medicover, Aleksandra Brzezińska _ PZU Zdrowie, Joanna Kusy - Centrum Medyczne Żelazna, Marcin Fiedziukiewicz - Kliniki.pl, Piotr Radecki - ZnanyLekarz.pl, Piotr Pawliszak - Okręgowa Izba Lekarska w Warszawie, Urszula Szybowicz - Polska Federacja Szpitali, Fundacja Nie Widac Po Mnie, Magdalena Kołodziej - Fundacja MY Pacjenci, Igor Grzesiak - Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Dariusz Piaścik - Sagenso, Daniel Nowocin - Medidesk, Wojciech Przechodzeń - Talkie.
Dziękujemy Centrum Medyczne CMP za zaproszenie do tej wspólnej inicjatywy i gratulujemy nagród za kampanię!